joomla advies Als je eenmaal een Joomla! webwinkel met Virtuemart of een andere extensie gebouwd hebt, of hebt laten bouwen kan het soms vies tegenvallen hoeveel bezoekers je direct na de lancering krijgt. Het gezegde "build it and they will come" is zeker niet voor iedere markt een vanzelfsprekendheid. In dit artikel leg ik bondig uit wat voor een bezoekers of "traffic" je naar je webwinkel wilt hebben, en hoe je die het beste kunt bereiken. 

Wanneer de Joomla! webwinkel afgemaakt is, kun je bezoekers "kopen" via traditionele of moderne reclame bedrijven. Traditioneel is bijvoorbeeld een advertentie in een huis-aan-huis blad. Niet lachen, dat kan heel effectief zijn! Moderner en populairder is om te adverteren op Marktplaats of in Google met Adwords. 

Er zijn eigenlijk twee soorten traffic, namelijk betaalde traffic (zoals Marktplaats en Adwords) en organische traffic. Organische traffic is (gratis) bezoek van (voornamelijk) zoekmachines. Mensen zoeken naar een bepaald onderwerp en vinden dan in de "organische" resultaten de webwinkel (niet in de advertenties). 

 De vraag wordt dan: hoe kom je hoog in de organische resultaten/hoe kom je hoog in Google en wordt ik gevonden op mijn onderwerp?

Dat heet zoekmachine optimalisatie. Daarover is op internet heel veel te vinden, dus zoek er vooral naar. De kern is eigenlijk een belangrijke tip die voor alle bedrijven al jaren geldt, ook tijdens het internet tijdperk: 1) wees een geweldig bedrijf met een geweldig product en 2) vertel mensen daarover met onder andere tekst en video. 

 

Geweldige webwinkel met een geweldig product(en)

Het idee is dat als je een geweldig (mooi, slim, efficient, prijs/kwaliteit verhouding of juist heel lelijk, slecht etc etc) "ding" hebt, mensen daarover positief of negatief gaan praten (op Twitter, hun eigen website) en daarna gaan linken. Daaraan "ziet" Google dat je "authoriteit" hebt over bepaalde termen en zal jou hoger in de resultaten zetten (voor dat specifieke zoekwoord).

 

Vertel mensen over je producten

De beste ROI wordt meestal gehaald met een website waar veel "content" over het te verkopen product staat. Content is alle vormen van inhoud, dus ook korte product demonstraties (video), teksten, foto's, een forum etc etc. Een eerste stap is bijvoorbeeld het opzetten van een blog op de website. Daar schrijft de ondernemer dan artikelen over het product, vanuit het perfectief van de klant(zoeker). Dus niet "Jan jantje heeft geweldige rollators" maar "Rollator met comfortabele stoel". Dat laatste zoeken klanten namelijk op. 

 

Het is niet makkelijk, het kost veel tijd, maar op de lange termijn is het veel effectiever dan adverteren. Het wordt ook wel eens inbound marketing of content marketing genoemd, daar kan je ook op Googlen. 

 

Deze website is een initiatief van
Chill Creations Joomla! Extensies

Ontvang updates over iDEAL, Joomla webwinkels en meer!

Webwinkel bouwen met Joomla! maar geen idee hoe je moet beginnen?

 

Al een extensie op het oog en je wilt direct beginnen?