De transactiekosten van iDEAL worden door meer dan 4% van de webshops doorberekend aan de consument, een transactie kost tussen de 30 tot 90 eurocent. Zowel Currence, de iDEAL beheerder, als de Consumentenbond zien graag dat de webwinkelier de kosten niet doorberekent. Ja, u zou de kosten niet moeten doorberekenen!
Zoals er nu iDEAL transactiekosten worden doorberekend in het overgrote deel van de webshops, werden vroeger (en soms nu nog) de transactiekosten van pinnen doorberekend in winkels. En hoewel sommigen van mening zijn dat de banken de iDEAL kosten dan maar goedkoper moeten maken zodat webwinkeliers het niet meer door hoeven te belasten, ben ik zelf echter ook van mening dat iDEAL transactie kosten niet doorberekend moeten worden aan de consument, sowieso! Het is namelijk een beetje de omgekeerde wereld; waarom hoeft de klant niets te betalen wanneer hij of zij in de winkel pint, maar moeten ze wel betalen als ze in uw webshop iets willen kopen?
iDEAL is daarnaast voor u als webwinkel de meest aantrekkelijke betaalmethode, dat moet u stimuleren!
Het iDEAL-systeem werkt goed, iDEAL is bovendien gemakkelijk implementeerbaar in webshops met Virtuemart en iDEAL (met cciDEAL) wordt landelijk ook nog eens breed ondersteund door de grote banken. Als uw klant echter bovenop de aanschaf van uw product ook nog apart moet betalen voor de verwerking van de iDEAL transactie, dan zal dit uiteindelijk nadelig zijn voor iDEAL als betaalmethode. De gemakkelijkste betaalmethode voor iedere webwinkelier wordt hiermee onaantrekkelijk voor de consument, en bovendien loopt u hiermee het risico uw klant en dus uw verkoop te verliezen. Het schrikt namelijk het overgrote deel van de klanten af, net zoals destijds het geval was met onverwachts bijkomende verzendkosten.