Uit onderzoek van Vergelijk.nl blijkt dat 90% van de consumenten waarde hecht aan een keurmerk bij webwinkels en sneller tot aankoop overgaat als er een keurmerk aanwezig is. Dit ondanks dat de gemiddelde consument zegt geen idee te hebben van wat een keurmerk precies betekent... Dus webshops: tijd om een mooi logo te plaatsen! Maar welke?
Marktleider: Thuiswinkel Waarborg
Thuiswinkel.org had (voor zover ik weet) het eerste keurmerk en is met bijna 1000 leden de grootste (december 2008). Het valt mij op dat ze naast groot ook professioneel zijn (met een eigen tijdschrift, bestuur, evenementen en verschillende commissies etc.). Echter het lidmaatschap is duur, denk aan €400+ euro per jaar.
Achter dit keurmerk zitten een aantal zeer grote webwinkels, die ook veel invloed hebben. Het komt wel eens voor dat er keuzes worden gemaakt die voor kleinere webwinkels niet zo heel leuk zijn. Zoals Ben Kerkhof van Vergelijk.nl het mooi zegt: "Thuiswinkel Waarborg heeft te maken met de problematiek van een vereniging."
Aanrader: Webshop Keurmerk
Het Webshop Keurmerk werd in het onderzoek van Vergelijk.nl gezien als betrouwbaarste keurmerk omdat het zich al bewezen had en omdat het een stichting is. De webwinkels hebben geen enkele band met het bestuur. Persoonlijk vind ik het logo ook mooi, en de kosten €195 per jaar redelijk.
Goedkoop: Thuiswinkel Keurmerk
Ik raad het Thuiswinkel Keurmerk aan om twee simpele redenen: een mooi logo, lage kosten. Voor maar €7,50 per maand mag u hun mooie logo op uw webwinkel plaatsen, en daarmee hopelijk consumenten meer vertrouwen geven in uw toko. Als u weinig waarde hecht aan een uitgebreide organisatie, hebt u aan dit keurmerk al voldoende.
Stichting: Webwinkelkeur
Een ander webwinkelkeurmerk met een representatieve uitstraling en ondergebracht in een stichting, is WebwinkelKeur.