Joomla! Virtuemart Webshop Tips

Dit is het vierde deel van “Joomla! Virtuemart webshop tips. In deze serie bespreek ik tips die belangrijk zijn voor (Joomla! Virtuemart) webshops. Vandaag onder meer: interne zoekmachines, bevestigingsmail research, en feedback. En, met praktische links, zodat u de meeste tips meteen kunt toepassen.

Loyale klanten

Als u webwinkel lekker loopt ontwikkeld er zich na verloop van tijd een ‘trouwe klantenbestand’. Deze trouwe klanten zou u kunnen ‘belonen’ door een loyalty programma op te zetten. Dit bevordert de binding met uw merk / webwinkel en is ook een aantrekkelijk lokkertje voor nieuwe klanten. In Virtuemart kunt u eenvoudig beginnen door bijvoorbeeld:

  • een kortingscode te geven (onder Coupon codes)
  • een klant toe te voegen aan een andere "shopper group" die standaard xx% korting krijgt

De laatste methode is waarschijnlijk het gemakkelijkste, omdat u dan ook meer controle heeft over wie de korting gebruikt.

Feedback

Geef uw klanten de mogelijkheid feedback te geven op de site en op uw producten, het aankoopproces, service enzovoorts. Deze openheid en transparantie zal vertrouwen geven en sympathie opwekken bij bezoekers / potentiële klanten. Als er iets fout is gegaan met een klant moet u dit zeker erkennen. Dit kost u negen van de tien keer de klandizie helemaal niet en vaak levert het u juist een loyale klant op. Het grote voordeel is dat u een goed imago opbouwt.

Een eerste stap is het installeren van een gastenboek in uw Joomla!/Virtuemart webwinkel. In plaats van "Gastenboek" noemt u het component in het menu "Feedback". Als u bijvoorbeeld Phoca Guestbook gebruikt, kunt u de optie "berichten goedkeuren" inschakelen waardoor u berichten eerst kunt beoordelen voordat u ze op de site laat weergeven.

Het hebben van een dergelijke feedback optie geeft de (nieuwe) klanten meer vertrouwen.

Research

Onderzoek het marktsegment waarin u actief bent en onderzoek uw concurrentie. Welke sites ranken bijvoorbeeld erg hoog in de Google zoekresultaten? Wat maakt die specifieke sites zo aantrekkelijk en wat mist uw site? Hoewel het verstandig is uw concurrenten te onderzoeken, is het niet de bedoeling dat u ‘pikt’ of kopieert. U kunt echter wel een bepaalde sfeer of onderdeel dat u aanspreekt bekijken en op een eigen manier in uw eigen webwinkel implementeren.

Bevestigingsmail

Nadat uw klanten een bestelling op uw webwinkel hebben geplaatst zou er direct een bevestiging email naar uw klant gestuurd moeten worden. U kunt zich hiermee een hoop telefoontjes, emails en klachten besparen door de vragen van de klant al te ondervangen in de bevestigingsmail. In de email staat minstens een bevestiging van het aangeschafte product, klant en bestillingsnummer, geschatte leveringstijd, en het nummer of emailadres van uw klantenservice.

U kunt de standaard Virtuemart bevestigingsmail aanpassen, zie Google voor uitgebreide uitleg.

Interne zoekmachine

Het is belangrijk dat uw webshop een goed werkende intern zoekmachine heeft. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 40% van uw bezoekers direct uw zoekmachine gebruiken in plaats van door de shop te navigeren. Zorg ervoor dat de zoekresultaten relevant zijn en laat uw zoekmachine op producten en inhoudspagina’s zoeken.

De standaard zoekmachine van Joomla! doorzoekt alleen Joomla! teksten, de standaard zoekmachine van Virtuemart alleen Virtuemart producten. 

 

Deze website is een initiatief van
Chill Creations Joomla! Extensies

Ontvang updates over iDEAL, Joomla webwinkels en meer!

Webwinkel bouwen met Joomla! maar geen idee hoe je moet beginnen?

 

Al een extensie op het oog en je wilt direct beginnen?